Leervisie

Nummer je opdrachten

“Google Classroom” wordt in scholen steeds meer en interactiever gebruikt. Het nummeren van opdrachten en mededelingen maakt “Google Classroom” gemakkelijker te gebruiken en houdt meer rekening met de werkwijze van leerlingen. De docent kan dan een stapje terug doen en maakt leerlingen meer zelf verantwoordelijk voor hun leerproces. Met een drie-cijferig nummeringsysteem kun je naar opdrachten en mededelingen refereren. Bijvoorbeeld               #001, #002, #003 enz.

  • Plaats het opdrachtnummer altijd aan begin van de titel. Bijv.  “#057 Eigennaam van de activiteit“.
  • Leerlingen kunnen opdrachten en bronnen gemakkelijk terugvinden bij “Updates”.
  • Zij kunnen ook sneltoetsen gebruiken om opdrachten te zoeken (“Ctrl F” op de PC of Chromebook ).
    • Bijv. zoeken naar opdracht “#019”, een leerling typt “Ctrl F” en daarna “#019” in.

Het grote voordeel van het nummeren van opdrachten wordt duidelijk zichtbaar bij de “Google Drive” mappen structuur.
Bij het maken van elke opdracht in “Google Classroom”, wordt automatisch een “opdracht-map” gemaakt in “Google Drive”,
als sub-map van de “lesgroep-map”. 
In “Google Drive” kun je bestanden en mappen sorteren “op naam” of op “datum laatst
gewijzigd”. Met nummeren van opdrachten kun je echter de opdracht-mappen sorteren op “volgorde van toewijzing”.

Door opdrachtnummering weet een leerling beter in welke opdracht hij bezig is.
Niet alle leerlingen zijn nl met dezelfde taak of opdracht bezig.
Het wordt op school altijd verlangd, om je werk op tijd af te hebben.
Door nummering kan een leerling gemakkelijker de gevraagde opdracht terugvinden.
Zelfs als de “update- pagina” steeds wordt uitgebreid met nieuwe opdrachten.

Terug naar “Nieuws en Blog

Copyright © 2020 Leervisie

Skyhighmedia